Aanbod en middelen van een wervingsactie

e-Boekhouden.nl

Wie: doelgroep

Een doelgroep kiezen is overigens sneller gedaan, dan deze daadwerkelijk bereiken. Stel dat je kiest voor alle jongeren onder de 16 jaar. Als je een folder op naam wilt versturen, zal je bestanden moeten hebben met namen, adressen, postcodes en woonplaatsen. Oud-leden heb je waarschijnlijk nog wel in de database, maar hoe vind je naw-gegevens van pubers? En als je internet wilt inzetten: hun e-mailadressen?

Breng dus in kaart welke adressen je hebt en welke je kan verzamelen door bijvoorbeeld leden gegevens van potentiële leden aan te laten brengen.

Wat: materiaal

Op basis van de gekozen doelgroep(en) pakt je het verzamelde en geredigeerde materiaal er nog eens bij. Welke elementen uit dat materiaal passen bij de doelgroep? Wat moet je benadrukken, wat juist achterwege laten? Denk aan ook de toon. Jongeren tot 16 jaar spreek je anders aan dan vermogende particulieren. Orden en herschrijf het materiaal op de gekozen doelgroep en houdt ook alvast rekening met de middelen die je daarvoor inzet. Ga je met een geluidswagen door het dorp, dan moeten er gesproken teksten komen. En die stellen andere eisen dan teksten voor een flyer, folder of e-mail.

Hoe: middelen

De keuze in middelen is erg groot. Er zijn er talloze en elk middel heeft zijn eigen specifieke kenmerken in omvang en mogelijkheden. Denk daarbij aan:

• Flyers;
  • Folders en brochures;
  • Krant of tijdschrift;
  • Geluidswagen;
  • Internet en e-mail;
  • Leden werven leden.

Hoeveel: doelstelling

Formuleer vervolgens de doelstelling: hoeveel nieuwe leden of donateurs moet de actie opleveren? Doelstellingen zijn concreet en meetbaar. Formuleer ze SMART. Dat wil zeggen: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Een voorbeeld: 2 procent nieuwe leden uit de doelgroep ‘jonge gezinnen’ (23.000 in aantal) in het vierde kwartaal van dit jaar.

e-Boekhouden.nl