Als een bestuurslid overlijdt

Als een (bestuurs)lid overlijdt
e-Boekhouden.nl

Overlijden bestuurder

Niet alleen bij een huidig bestuurslid, maar ook bij een oud-bestuurder is het zaak om gepast te reageren op diens overlijden. Het is gebruikelijk om als voorzitter de familie persoonlijk te condoleren. Maar je kan hier natuurlijk ook doen wat jij in jouw situatie goed acht. Was de penningmeester bijvoorbeeld goed bevriend met de overledene, dan is hij eerder de aangewezen persoon. Valt een overlijden in de vakantie en zijn alle bestuurders het land uit, dan kan je vanaf jouw vakantie adres reageren of wachten tot je thuis bent. Vervolgens stelt het bestuur een overlijdensadvertentie op namens de organisatie en plaatst deze in de krant. Je kan daarnaast ook een overlijdensbericht op de website zetten. Valt het overlijden net samen of kort voor een wedstrijd, dagje uit of een andere activiteit, dan is het respectvol om dit af te lasten.

Herdenken

Voor bestuurders geldt dat het gebruikelijk is om op de eerstvolgende bestuursvergadering even stil te staan bij het overlijden. Het is gepast om bij aanvang een minuut stilte in acht te nemen. Als je in het bezit bent van een vlag kan je die in de rouwperiode halfstok hangen.