De optimale ruil tussen jou en jouw vrijwilligers

Hoe bepaal je de ruilrelatie?

Het lijkt op het maken van een boodschappenlijstje: Wat heb je te bieden? Zet op een rijtje wat je op dit moment allemaal te bieden hebt aan vrijwilligers. Maak daarbij gebruik van de kennis en ervaring van bestaande vrijwilligers. Let op: jouw aanbod gaat niet alleen over tastbare zaken zoals een kerstgeschenk, een uitje en een onkostenvergoeding. Maar zeker ook over immateriële zaken zoals scholing, de kans om nieuwe mensen te leren kennen en nieuwe vaardigheden op te doen, en zelfs het bieden van een goed gevoel.

Wat nog meer? Bedenk wat je nog meer zou kunnen bieden, vooral als jouw eerste lijstje voornamelijk bestaat uit aanbod dat voor één bepaald type betrokkenen of vrijwilligers geschikt is. Vraag ook eens aan bekenden die geen vrijwilliger zijn wat zij zouden willen als tegenprestatie voor de inzet van hun tijd. Wat wil je van de vrijwilliger?

Wat verwacht je

Maak nog een lijstje, maar nu van alles wat je van vrijwilligers wilt:

• Naar wat voor motivatie ben je op zoek?
  • Welke kwaliteiten en competenties moeten ze hebben?
  • Welke kennis en ervaring moeten ze meenemen?
  • Is een bepaalde vooropleiding vereist?
  • Hoeveel uur moeten ze beschikbaar zijn?
  • Met welke frequentie moeten ze vrijwilligerswerk doen?
  • Ben je op zoek naar vaste of flexibele vrijwilligers?
  • Welke vrijheid hebben ze om hun werk uit te voeren?
  • Moeten ze rapporteren en gesprekken voeren…?

Is er een match? Leg die twee lijstjes naast elkaar. Zit er een match tussen wat je te bieden hebt en wat je daarvoor terugverwacht? Kan je ‘pakketten’ maken die aansprekend zijn voor een bepaald soort vrijwilligers? Als er geen match is, kan je twee dingen doen: meer bieden of minder vragen.

Maak de ruilrelatie bekend

Als je eruit bent wat de kern van jouw vraag en aanbod is en er evenwicht is tussen wat jij zoekt en biedt, is het tenslotte zaak om dit kenbaar te maken. Op de website, in de nieuwsbrief, bij bijeenkomsten, in advertenties en op de Facebook-pagina van de stichting laat je zien wat de stichting te bieden heeft en wat je verwacht van nieuwe vrijwilligers.