Uitgaven

Kasbeheer, declaraties, bankzaken, het huren of kopen van een pand of accommodatie, tijdelijk extra geld en tips om te besparen op de uitgaven van uw vereniging of stichting.

Het huren van een pand of sportaccommodatie

Het huren van een pand voor uw organisatie heeft bepaalde voordelen ten opzichte van kopen. U hoeft bijvoorbeeld geen hypotheek af te sluiten en de verhuurder zorgt voor het onderhoud. Hetzelfde geldt voor het huren van een sporthal of sportveld. Maar wat komt er allemaal kijken bij huren?

Betalen zonder kopzorgen

Voor de penningmeester (en de overige bestuursleden) is het zaak grip op de betalingen te houden. Hoe zet u een sluitend systeem op om de facturen die binnenkomen te verwerken, de betalingen te structureren en te betalen zonder kopzorgen?

Krap bij kas? Even ruim denken!

Veel organisaties kampen met dalende inkomsten en contributies of donaties die niet op tijd binnenkomen. Wat kunt u voor uw organisatie doen om (tijdelijk) over meer financiële speelruimte te beschikken?

Een pand kopen

Wilt u uw organisatie vestigen in een pand, dan kunt u gaan huren of kopen. Als uw organisatie bereid is om een investering te doen, zeker weet dat u de komende jaren niet gaat uitbreiden en het niet erg vindt om voor eventuele verbouwingskosten op te draaien, is kopen een goede optie.

Wees alert op acquisitiefraude

Acquisitiefraude betekent een enorme schadepost voor het bedrijfsleven: jaarlijks 400 miljoen euro. Maar ook verenigingen en stichtingen worden slachtoffer van deze vorm van oplichting. Hoe kunt u zich er tegen wapenen? Het staat in deze checklist.

Onduidelijkheid over uitgaven en beloning voorkomen

Onlangs ontstond veel commotie over de stichting Inspire2Live - verbonden aan kankeronderzoeksstichting Alpe d'Huzes -, onder andere over het uitgavenpatroon en vergoedingen van het bestuur. Naar aanleiding hiervan treedt het bestuur af. Hoe voorkomt uw vereniging of stichting dat er onduidelijkheid ontstaat over uitgaven en beloning van het bestuur?