Imago
Een imago is belangrijk. Het is een van de onderscheidende elementen die bepalen of particulieren, bedrijven en/of gemeenten:
- Uw vereniging of stichting steunen door middel van donaties en sponsoring
- Lid worden van een vereniging
- U een warm hart toedragen
- U in staat stellen zaken voor elkaar te boksen (verkrijgen van vergunningen, etc)
Grote vraag is: hoe verkrijgt u publiciteit?
Het antwoord is simpel: door te communiceren met de voor u belangrijke partijen, zoals potentiele leden en sponsors, maar bijvoorbeeld ook de gemeente waarin u opereert of overkoepelde organisaties waar u mee te maken heeft.
Meestal gebeurt dit via de media (krant, omroep, vakbladen) door middel van persberichten. Maar het kan ook door e-mailacties en posters. Er zijn talloze vormen waarmee u publiciteit kunt verkrijgen.
Het antwoord is simpel: door te communiceren met de voor u belangrijke partijen, zoals potentiele leden en sponsors, maar bijvoorbeeld ook de gemeente waarin u opereert of overkoepelde organisaties waar u mee te maken heeft.
Meestal gebeurt dit via de media (krant, omroep, vakbladen) door middel van persberichten. Maar het kan ook door e-mailacties en posters. Er zijn talloze vormen waarmee u publiciteit kunt verkrijgen.
Begin met een plan
Publiciteit maken begint bij een plan. Hieronder een aantal tips die uw gedachten helpen structureren:
- Houd rekening met het beschikbare budget en de inzetbare werkkracht. Maar bedenk vooral ook goed wie u precies wilt bereiken, met welke boodschap en via welk specifiek medium dat het beste kan.
- Zorg dat helder is wat u gaat vertellen voordat u naar buiten treedt. Informatie moet concreet zijn, goed geformuleerd en niet langdradig.
- Maak van tevoren een begroting waarin inkomsten en uitgaven ten aanzien van activiteiten overzichtelijk onder elkaar staan. Een kostenoverzicht kan voorkomen dat u halverwege, door geldnood gedwongen, uw publiciteitscampagne op de schop moet nemen.
- Gebruik een draaiboek waarin u vastlegt welke taken door wie gedaan worden. In het rechterkader vindt u een voorbeeld van een plan ten behoeve van de publiciteit voor de organisatie van een Open dag.
Doelgroepregels
|