Wijzigingen in het bestuur doorgeven

Moet ik een wijziging in het bestuur doorgeven?

Ja. Een wijziging in het bestuur moet je doorgeven aan de Kamer van Koophandel (KvK). Heeft de stichting een bankrekening? Dan moet je de wijziging ook aan de bank doorgeven. De statuten hoef je niet te wijzigen als er een wijziging in het bestuur plaatsvindt.

Verschillende soorten wijzigingen

In een stichtingsbestuur kun je verschillende wijzigingen doorvoeren.

• Wijziging van functie, een bestuurslid wordt secretaris. Dit kun je doorgeven aan de Kamer van Koophandel. Juridisch is het echter niet heel belangrijk. Het bestuur is immers collectief verantwoordelijk.
  • Wijziging van tekenbevoegdheid. Een bestuurder wordt tekenbevoegd of de algemene tekenbevoegdheid wordt gewijzigd. Bijvoorbeeld de penningmeester mag vanaf nu alleen tekenen voor uitgaven tot €1.000. Deze wijziging moet je zeker doorgeven. Door dit te melden bij de Kamer van Koophandel heeft de wijziging kracht tegenover derden. Dat de bank het moet weten spreekt voor zich.
  • Wijzigen in de zin van toetreden tot het bestuur of aftreden uit het bestuur, dus een bestuurswissel. Deze wijzigingen moet je verplicht doorgeven aan de Kamer. De bank heeft er niet veel mee te maken, tenzij het effect heeft op de tekenbevoegdheid.

Kamer van Koophandel

wijzigingen

Als de bestuurswissel een feit is dient dit binnen een week doorgegeven te worden aan de Kamer van Koophandel (KvK). Dit gaat door middel van een wijzigingsformulier dat je op de website van de KvK kunt terugvinden.

Alleen de bestuursleden die zelf aftreden mogen deze wijziging doorgeven. Zij schrijven zichzelf uit en melden hun opvolgers aan.

Jouw bank

Ook bij jouw bank moeten wijzigingen in het bestuur tijdig worden doorgegeven. Dit is vooral belangrijk voor de tekenbevoegdheid.

Een nieuw bestuurslid is verplicht zich te legitimeren.

Denk bij het doorgeven van de wijzigingen bij de bank aan:

• Het nieuwe uittreksel van de Kamer van Koophandel. Bij sommige banken hoef je dit niet mee te nemen, maar wordt het kosteloos voor jou opgevraagd. Vraag dit na bij jouw bank.
  • De statuten van jouw stichting.
  • Kopieën van de originele documenten.

De statuten

In de statuten staan de eerste bestuurders. Dat zijn de bestuurders bij oprichting. Ga je de bestuurders wijzigen, dan hoef je niet de statuten aan te passen. Anders zou je voor elke bestuurswissel en/of functiewissel langs de notaris moeten. Dat is niet nodig. Deze wijzigingen kun je kosteloos doorgeven aan de Kamer van Koophandel.

Je moet de bestuurswisseling wel vastleggen in notulen en deze goed bewaren. Daarmee is dan duidelijk welk bestuurslid is vertrokken per welke datum en welk nieuw bestuurslid ervoor in de plaats is komt.

Notulen