Fusiecontract voor twee stichtingen

24.-

Fusie van twee stichtingen. Model gaat uit van het overnemen van alle bezittingen en schulden door één stichting. Hierna hef je de achtergebleven stichting op. Je kan dit in beginsel zelf, omdat het vooral een boekhoudkundige actie is. Met dit model kan je dat regelen.

In winkelwagen

betaalmogelijkheden
Abonnees ontvangen documenten gratis! Word Abonnee van stichting.nl!

Categorieën: ,

Fusiecontract voor twee stichtingen

RekenmachineFusie van twee stichtingen. In dit model treedt de ene partij op als verkrijger van de andere stichting. Met dit fusiecontract worden alle activa en passiva overgedragen. Dit is een overdracht op basis van balansen en begrotingen.
Deze vorm van fusie komt veel voor. Uiteindelijk moet de achterblijvende stichting opgeheven. Andere vormen zijn dat twee stichtingen samen een nieuwe derde stichting oprichten.

Wat je zelf moet regelen in dit contract

De besturen moeten zich vastleggen op de overdracht. Naast enkele feiten moet voor dit fusiecontract ook een beschrijving komen van passiva en activa, alsmede een overzicht van lopende overeenkomsten die overgaan.

Samenvatting

Bevat bepalingen over:

• beschrijving onderliggende balansen en begrotingen;
    • overdragen van rechten en plichten;
    • meewerken door besturen.

Context voor een fusiecontract

Je gebruikt dit document in de volgende situatie:
Indien twee stichtingen fuseren kan dat niet via de overdracht van aandelen. Er is dus een overdracht van alle rechten, plichten en bezittingen nodig. Deze moeten duidelijk beschreven zijn. Het fusiecontract heeft daardoor altijd juridisch het karakter van een overname. In deze opzet blijft dus één van de twee stichtingen bestaan. Een alternatief zou zijn om een derde stichting op te richten en die alle passiva en activa van de twee fuserende stichtingen over te laten nemen.

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

Wees de eerste om “Fusiecontract voor twee stichtingen” te beoordelen

Andere suggesties…