Werven van donateurs: plan van aanpak
Leden en donateurs werven is het best te vergelijken met marketing. Het is een vak apart. Handig is om hier een plan van aanpak voor op te stellen, zodat u precies weet welke stappen doorlopen moeten worden.
Donateurs zijn vaak de belangrijkste inkomensbron van de stichting, maar zijn niet vanzelfsprekend. Je moet wel donateurs werven en behouden. Een stichting kent geen leden.
Leden en donateurs werven is het best te vergelijken met marketing. Het is een vak apart. Handig is om hier een plan van aanpak voor op te stellen, zodat u precies weet welke stappen doorlopen moeten worden.
Er zijn redenen om uw ledenadministratie goed te beveiligen. Waarom? In dit artikel gaan we in op wat er kan gebeuren als gegevens onvoldoende zijn beveiligd.
Hoe fuseer je een stichting met een vereniging? Je moet in beide organisaties het juiste besluit nemen. Per saldo hef je één van beide op. Daar gelden speciale regels voor.
Bestuurdersaansprakelijkheid AVG stichting In het kader van de AVG is het stichtingsbestuur aansprakelijk. Het bestuur moet toezien op de juiste invulling van de privacy binnen de stichting. Het bestuur is wettelijk aansprakelijk en zelfs de bestuurders zijn hoofdelijk aansprakelijk. Maar, de soep wordt niet zo heet gegeten als die wordt opgediend. De bestuurdersaansprakelijkheid is beperkt […]
Kunnen donateurs een stichtingsbestuurder ontslaan? Als donateur van een stichting wil je natuurlijk dat jouw donatie daadwerkelijk wordt gebruikt voor het goede doel waarvoor de stichting zich inzet. Bij kleinere (en lokale) stichtingen zijn de donateurs meestal ook bekend met de bestuurders. Wat als je het vertrouwen in het stichtingsbestuur verliest? Bijvoorbeeld omdat de bestuurder […]
Leden werven is een vak, ze behouden eveneens. Het vraagt om een precies beleid, dat tot in de haarvaten van uw vereniging moet zijn doorgedrongen. Want zeg nou zelf: behoud van leden is meer dan gewenst!
Het kan binnen elke organisatie gebeuren: het overlijden van een lid of bestuurder. Zo reageert u adequaat op een sterfgeval.
Per wervingsactie is het belangrijk om de doelgroep vast te stellen, de doelgroep is namelijk bepalend voor uw boodschap.
Voordat u begint aan een wervingsactie, is het zaak eerst materiaal te verzamelen over uw vereniging dat u gaat helpen een krachtige wervingsboodschap te formuleren.
Wanneer het materiaal verzameld is en de doelgroep(en) bepaald, is het van belang u te verdiepen in het aanbod. Wie gaat u wat vertellen en hoe gaat u dat doen? En: hoeveel leden denkt u daarmee te verwerven?