is een dienst van Notarian

is een dienst van Notarian

Publiciteit

Publiciteit en promotie. De promotie van jouw stichting is een breed begrip. Je kan als bestuur activiteiten organiseren, de publiciteit zoeken, maar ook internet, sociale media en de website inzetten.
De stichting kan publiciteit zoeken voor zichzelf of voor het doel dat zij tracht te verwezenlijken of ondersteunen.
Met sponsoring kunnen stichtingen geld of andere ruilmiddelen verdienen door het promoten van anderen.

Website, domein en e-mail opzetten

Digitaal mee gaan doen Als de stichting is opgericht zijn er een paar zaken die je moet gaan regelen. Natuurlijk een bankrekening afsluiten. De eerst volgende stap om duidelijk te maken dat je bestaat is toch wel digitaal. Je moet kijken welke domeinnaam je wilt vastleggen. Heb je dat gedaan, dan kan je namelijk ook […]

BTW betalen over sponsorinkomsten?

Vaak BTW verplicht Als jouw stichting btw-plichtig is, geldt dit ook voor de sponsorinkomsten. Voor een stichting die niet als btw-plichtig is heeft ook een grote kans dat er zij toch btw moet afdragen. Ook geldt er een btw-verplichting voor sponsoring in natura. Btw-plichtig In de situatie dat de stichting door de Belastingdienst is aangemerkt […]

Potentiële sponsors benaderen

Het belang van de sponsor Verlies het voornaamste belang van de sponsor nooit uit het oog. Een sponsor wil uiteindelijk beter worden (meer geld verdienen) als gevolg van sponsoring, het liefst zo snel mogelijk en aantoonbaar. Wat ga je vragen? Breng in kaart wat jouw organisatie aan sponsoring nodig heeft. Als je met sponsorgeld producten […]

Communiceer ook in slechte tijden

Niet alleen successen melden Een grote valkuil is het breed uitmeten van de successen en de tegenslagen te verzwijgen. Ga dus net zo met negatief nieuws om als met positief nieuws. Donateurs, pers en belanghebbenden zullen je er uiteindelijk voor belonen. Ben je genoodzaakt vervelende maatregelen te nemen? Dan mag je best vastberadenheid en daadkracht […]

Succesvol nieuwe sponsors werven

Krachtige boodschap Waarom zouden potentiële sponsors zich bij jou aansluiten? Ze moeten het idee hebben dat ze er echt iets aan hebben, zeker als ze met flink wat geld over de brug komen. ‘What’s in it for me?’ is de vraag die men beantwoord wil zien. Het antwoord op deze vraag is jouw boodschap. Zoek […]

Hoe houd je sponsor aan boord?

Een jaar is geen jaar Een sponsordeal voor één jaar is ‘waardeloos’. Partijen hebben wat aan elkaar gesnuffeld, wat geld of andere prestaties heen en weer geschoven en that’s it. Er is geen tijd geweest om echt waarde aan elkaar toe te voegen. Er was geen tijd voor ‘communicatie door associatie’. Na een jaar zijn […]

Hoe win ik van mijn concurrenten bij sponsors?

Wat te doen om te winnen Veel stichtingen benaderen dezelfde bedrijven. Dat is meestal logisch. In veel gevallen zal een bedrijf echt niet te overtuigen zijn. Er is echt geen budget of men heeft een glashelder beleid waaruit blijkt dat jullie verzoek kansloos is. Maar verreweg de meeste bedrijven hebben geen echt sponsorbeleid. En als […]

Wie zijn onze potentiële sponsors?

De te benaderen bedrijven Voordat je organisatie gaat benaderen als sponsor moet je goed onderzoek doen. Wat zijn de aanknopingspunten? Voorbeeld van een match met een sponsor Een Arnhemse handbalclub wordt gesponsord door een regionaal vervoersbedrijf. De Salesmanager geeft toe dat de deal tot stand is gekomen via een familielid maar tegelijkertijd past de handbalclub […]

Wat kunnen we vragen voor sponsoring?

Waardebepaling sponsoring Bedrijven zijn gewend om benaderd te worden door reclameverkopers. Zij verwachten een duidelijke prijs die in verhouding staat tot wat hen wordt aangeboden. De verkoper vraagt bedrag X voor een advertentie van een bepaald formaat in een krant die door een X-aantal mensen uit een bepaalde doelgroep wordt gelezen. Of hij vraagt bedrag […]

Onmisbaar: een professionele huisstijl

Wat is een huisstijl? Een huisstijl is de manier waarop een stichting zich presenteert. Dat kan natuurlijk op veel manieren. Allereerst visueel: een logo is een van de meest herkenbare en belangrijke onderdelen van een huisstijl. Vaak is er naast de naam een afbeelding in verwerkt die past bij de organisatie. Maar ook door gebruik te maken van […]

is een dienst van Notarian