Website, domein en e-mail opzetten

Hoe zet ik een website, domein en e-mail op?

Je hebt jouw stichting opgezet en de stukken aangeleverd aan de notaris. Een van de volgende stappen is zorgen dat je een goede domeinnaam reserveert. Daar kan je dan de website op gaan bouwen en e-mailadressen aan koppelen.

Digitaal mee gaan doen

Als de stichting is opgericht zijn er een paar zaken die je moet gaan regelen. Natuurlijk een bankrekening afsluiten. De eerst volgende stap om duidelijk te maken dat je bestaat is toch wel digitaal. Je moet kijken welke domeinnaam je wilt vastleggen. Heb je dat gedaan, dan kan je namelijk ook je eigen mailadressen maken. Een volgende stap is om een eigen website op te zetten.

Mailadressen op een eigen domein tonen een stuk professioneler dan bijvoorbeeld bij gmail. Henk1964@gmail.com is nou eenmaal niet echt een goed idee om mee naar buiten te treden.

Welke extensie

Je hebt tegenwoordig een ruime keuze uit zogenaamde extensies. In Nederland opteer je meestal voor .nl. Internationaal is .com gebruikelijk. Maar er zijn tegenwoordig veel meer mogelijkheden, zoals .info of .eu.

Realiseer je dat het weinig zin heeft om een Nederlands bedrijf een .com of .info domein te geven als je concurrent al op .nl zit. De meeste consumenten onthouden geen extensie. Dus bestaat koeienmelken.nl al, dan heeft het weinig zin om koeienmelken.com te gaan gebruiken. Andersom kan het soms verstandig zijn om een Nederlands domein ook te registreren op bijvoorbeeld .be voor België of .com of .eu.

Welke domeinnaam

Voor een domeinnaam heb je een hele reeks aan keuze. Kort of juist lang. Lang is bijvoorbeeld een hele zin zoals het “ikwilvanmijnautoaf.nl”. Maar je zal ook moeten onderzoeken welke domeinnamen vrij zijn. Je kan dat bij de meeste aanbieders van domeinnamen bekijken. Je kan het ook voor Nederland doen op de site van de SIDN. Dat is de organisatie die alle domeinen in Nederland beheert.

Als de domeinnaam al in gebruik is kan je bij SIDN bijvoorbeeld zien wie de houder is. Je kan dan een bod doen om de domeinnaam te kopen. De waarde van een domein is niet ze hoog, behalve dan van bijvoorbeeld hele korte en mooie domeinen zoals auto.nl.

Domeinnaam versus handelsnaam

Een handelsnaam kan je als onderneming vastleggen bij de Kamer van Koophandel. Het biedt bescherming tegen het gebruik door anderen van dezelfde naam. Het is een minder vergaande bescherming dan een merk. Voor stichtingen is het gebruik van een handelsnaam meestal geen optie.

Het is dus niet toegestaan om een domeinnaam vast te leggen die in strijd is met iemand anders zijn merk. Een merkhouder kan direct optreden. Bijvoorbeeld cococola.info kan misschien wel vrij zijn. Het deponeren van die domeinnaam heeft geen enkel nut. Bij een handelsnaam ligt dat iets minder zwart/wit. Hier moet de houder van de bestaande naam aan kunnen tonen dat er mogelijk sprake kan zijn van verwarring.

webwinkel maken

Webhosting

Nu moet je nog beslissen waar je jouw website en mail gaat opslaan. Je moet een keuze maken voor een zogenaamde webhostingpartij. Het zijn bedrijven die je ruimte aanbieden op hun servers. Daar kan je dan jouw website op neerzetten. Vaak kan je die ook via hun bouwen en opzetten. Ook je mailservers gaan dan daar staan.