Mag een stichting een handelsnaam hebben

Mag een stichting een handelsnaam hebben?

Ja, een stichting mag een handelsnaam hebben. Deze naam mag afwijken van de statutaire naam. Je kan alleen die naam niet inschrijven bij de Kamer van Koophandel.

Handelsnaam

Handelsnaam is heel specifiek voor een onderneming. Een stichting kan in dat geval een handelsnaam hebben. Een stichting mag namelijk een onderneming drijven en winst maken. In dat geval moet de handelsnaam worden ingeschreven in het Handelsregister.

Andere naam dan in statuten

Wat je ook vaak ziet is dat de officiële naam van de stichting afwijkt van de naam waarmee geld wordt opgehaald. Zo kennen wij de “Vrienden van het Concertgebouw”. Maar dat is eigenlijk de handelsnaam van: “Vrienden van het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest”. Je kan een dergelijke naam dus gewoon gebruiken. Je kan die niet inschrijven bij het handelsregister. Daardoor is de bescherming van die naam ook juridisch minder goed te handhaven.

Heel veel stichtingen gebruiken andere namen dan in hun statuten staan. Afkortingen zijn gebruikelijk, maar ook Engelse woorden zoals foundation.

Nog even over winst

De stichting mag geen winst maken voor commerciële doeleinden. Of deze winst uitkeren aan de bestuurders of andere betrokkenen. De winst uit de commerciële activiteiten moet worden gebruikt voor het doel waarvoor de stichting is opgericht.