is een dienst van Notarian

is een dienst van Notarian

Inkomsten

Het is van groot belang de inkomsten van de stichting te stroomlijnen. Hoe krijg je donaties binnen en waar moet je op letten bij fondsenwerving en het aanvragen van subsidie? En waar vind je nog meer inkomsten en geld voor de stichting?

Schenken als ondernemer

Voordelen van doneren als ondernemer Je kunt als ondernemer doneren aan een stichting. Je moet doneren onderscheiden van sponsoren. Bij een sponsorovereenkomst is er een tegenprestatie van de stichting. De onderneming heeft dus geen zakelijk belang bij de gift. Er is dus geen sprake van bijvoorbeeld het vergroten van de naamsbekendheid. Twee soorten giften De […]

BTW betalen over sponsorinkomsten?

Vaak BTW verplicht Als jouw stichting btw-plichtig is, geldt dit ook voor de sponsorinkomsten. Voor een stichting die niet als btw-plichtig is heeft ook een grote kans dat er zij toch btw moet afdragen. Ook geldt er een btw-verplichting voor sponsoring in natura. Btw-plichtig In de situatie dat de stichting door de Belastingdienst is aangemerkt […]

De ANBI en giften, schenkingen en donaties

De ANBI status Het is voor particulieren fiscaal aantrekkelijk om te schenken aan een goed doel dat door de Belastingdienst is aangemerkt als ANBI. Dat zijn Algemeen Nut Beogende Instellingen. Als je nog geen ANBI status hebt, kun je er een aanvragen bij de Belastingdienst. De criteria zijn als volgt: De Belastingdienst beoordeelt elk geval apart. […]

Potentiële sponsors benaderen

Het belang van de sponsor Verlies het voornaamste belang van de sponsor nooit uit het oog. Een sponsor wil uiteindelijk beter worden (meer geld verdienen) als gevolg van sponsoring, het liefst zo snel mogelijk en aantoonbaar. Wat ga je vragen? Breng in kaart wat jouw organisatie aan sponsoring nodig heeft. Als je met sponsorgeld producten […]

Succesvol nieuwe sponsors werven

Krachtige boodschap Waarom zouden potentiële sponsors zich bij jou aansluiten? Ze moeten het idee hebben dat ze er echt iets aan hebben, zeker als ze met flink wat geld over de brug komen. ‘What’s in it for me?’ is de vraag die men beantwoord wil zien. Het antwoord op deze vraag is jouw boodschap. Zoek […]

Geld inzamelen, hoe doet u dat?

Het is allemaal nieuw voor jou: een flinke portie creativiteit en een nog grotere portie doorzettingsvermogen vergroot de kans op succes. Maar ook het besef dat niet alles zo nieuw is als het lijkt, helpt. Donateurs werven, inzamelingsacties op touw zetten en uitvoeren, projectdoelen realiseren, goed beschouwd verlopen ze allemaal langs dezelfde lijnen: Initiëren BrainstormenGa […]

Hoe houd je sponsor aan boord?

Een jaar is geen jaar Een sponsordeal voor één jaar is ‘waardeloos’. Partijen hebben wat aan elkaar gesnuffeld, wat geld of andere prestaties heen en weer geschoven en that’s it. Er is geen tijd geweest om echt waarde aan elkaar toe te voegen. Er was geen tijd voor ‘communicatie door associatie’. Na een jaar zijn […]

Hoe win ik van mijn concurrenten bij sponsors?

Wat te doen om te winnen Veel stichtingen benaderen dezelfde bedrijven. Dat is meestal logisch. In veel gevallen zal een bedrijf echt niet te overtuigen zijn. Er is echt geen budget of men heeft een glashelder beleid waaruit blijkt dat jullie verzoek kansloos is. Maar verreweg de meeste bedrijven hebben geen echt sponsorbeleid. En als […]

Wie zijn onze potentiële sponsors?

De te benaderen bedrijven Voordat je organisatie gaat benaderen als sponsor moet je goed onderzoek doen. Wat zijn de aanknopingspunten? Voorbeeld van een match met een sponsor Een Arnhemse handbalclub wordt gesponsord door een regionaal vervoersbedrijf. De Salesmanager geeft toe dat de deal tot stand is gekomen via een familielid maar tegelijkertijd past de handbalclub […]

Wat kunnen we vragen voor sponsoring?

Waardebepaling sponsoring Bedrijven zijn gewend om benaderd te worden door reclameverkopers. Zij verwachten een duidelijke prijs die in verhouding staat tot wat hen wordt aangeboden. De verkoper vraagt bedrag X voor een advertentie van een bepaald formaat in een krant die door een X-aantal mensen uit een bepaalde doelgroep wordt gelezen. Of hij vraagt bedrag […]

is een dienst van Notarian