Waarderen en belonen van vrijwilligers

Hoe kun je vrijwilligers belonen?

Je kunt vrijwilligers belonen en waarderen. Dat hoeft lang niet altijd in geld. Er zijn veel andere manieren van belonen, zoals met een training of een compliment.

Waarderen

Er zijn veel manieren waarop je vrijwilligers kan waarderen. Van een simpel compliment in de wandelgangen tot lovende artikelen of een vrijwilligersfeest.

• Een compliment geven door iemands inzet publiekelijk te benoemen, bijvoorbeeld tijdens vergaderingen. En een figuurlijk schouderklopje door aandacht te besteden aan de prestaties van de vrijwilliger.
  • Training: de mogelijkheid om cursussen en trainingen te volgen.
  • Attentie: een kaartje of een persoonlijke brief bijvoorbeeld bij verjaardagen en jubilea of belangrijke gebeurtenissen in hun privéleven.
  • De ‘Vrijwilliger van de maand/het jaar‘: de organisatie kiest elke maand of elk jaar de beste vrijwilliger en zet de winnaar intern en/of extern in de schijnwerpers.
  • Voordracht voor een onderscheiding: verdienstelijke vrijwilligers worden voorgedragen voor een ‘lintje’, een gemeentepenning of vrijwilligersprijs.
  • Vrijwilligersuitje, brunch of feest: een speciaal vrijwilligersuitje is een belangrijke vorm om waardering te tonen en de werksfeer te bevorderen.
  • Publiciteit: in ledenbladen of speciale uitgaven voor vrijwilligers wordt regelmatig geschreven over de inzet van vrijwilligers.

Belonen

Belonen van vrijwilligers kan concreet met een kerstpakket of cadeaubon, maar ook symbolisch in de vorm van een getuigschrift of certificaat.

• Cadeau: een cadeau bij hun verjaardag of op een speciaal moment in het jaar, bijvoorbeeld Kerst.
  • Speciale privileges: gebruikmaken van ruimtes, gereedschap en materiaal voor privégebruik (zoals een ehbo-kit).
  • Vrijwilligerskorting: kortingen op het lidmaatschap van de club, op (club)artikelen, korting op evenementen of het gebruik van accommodaties.
  • Vrijwilligersvoordeelkaart: vrijwilligers ontvangen een vrijwilligerskaart, waarmee zij toegang krijgen tot een pakket van diensten en privileges, zoals kortingen bij winkels, bedrijven en opleidingen.

Een beloning kiezen

De waarde van een beloning is erg persoonlijk en vraagt maatwerk. Dit betekent:

• Rekening houden met wensen van bepaalde leeftijdsgroepen of met een specifieke situatie, maar ook inspelen op persoonlijke wensen. De ene vrijwilliger is blij met een kerstpakket, de ander wil liever een schouderklopje.
  • Maat houden in beloningen; deze moet ‘passen’ in de context van de organisatie.