Bij sponsoring zijn de vaak veel aanvragen bij dezelfde sponsoren. Zorg dat jouw voorstel beter is dan van de concurrent. Sluit aan bij het sponsorbeleid van de sponsor. Zorg voor een duidelijk aanbod.
Wat te doen om te winnen
Veel stichtingen benaderen dezelfde bedrijven. Dat is meestal logisch. In veel gevallen zal een bedrijf echt niet te overtuigen zijn. Er is echt geen budget of men heeft een glashelder beleid waaruit blijkt dat jullie verzoek kansloos is.
Maar verreweg de meeste bedrijven hebben geen echt sponsorbeleid. En als een voorstel echt goed is, dan blijkt er ook vaak nog een potje beschikbaar.
Zaken die je vooraf moet doen
Stappenplan sponsor zoeken de voorbereiding
- Informeer vooraf!
Bel een bedrijf eerst en informeer naar de bovengenoemde beleid- en budgetkwestie. Verspil geen tijd aan kansloze missies!
- Zoek naar overeenkomsten
Geef niet het gevoel dat je ‘de hand ophoudt’. Ga op de stoel van de beoordelaar zitten als je een sponsorvoorstel schrijft. Geef het bedrijf redenen om zaken met jou te willen doen. Verdiep je in het bedrijf en speur naar overeenkomsten met jouw organisatie.
- Heb je contact met stakeholders van de sponsor
Wie zijn de klanten, personeel, leveranciers, etc. van het bedrijf? Zien die deze sponsoruitingen? Hoe meer overeenstemming je kan vinden hoe beter.
- Sluit aan bij iets van de sponsor
Stem jouw voorstel af op iets speciaals: een lustrum, de opening van een nieuw bedrijfspand, etc.
- Kijk naar concurrenten
Leer van jouw concurrenten en van sponsorbeleid. Speur op Internet naar sponsorpakketten en bestudeer verwijzingen op overzichtssites.
- Breng concurrenten in kaart
Breng jouw concurrenten op de (lokale) sponsormarkt in kaart. Zorg dat je iets beters te bieden hebt. Ga er ook van uit dat een bedrijf meestal niet twee dezelfde organisaties zal gaan sponsoren.
Korte en duidelijke presentatie
In één A4-tje overtuigt je een bedrijf er zo van dat jouw organisatie zich specifiek richt op samenwerking met hen. Vervolgens moet ook jouw kant van het verhaal opvallen. Waarom bent je een betere partner dan jouw concurrenten?
Bijvoorbeeld omdat jij professionaliteit uitstraalt en echt toegevoegde waarde biedt. Laat dat blijken uit goed vormgegeven bijlagen met de sponsorpakketten, omlijst met aanvullende informatie.
Lees ook: Sponsorwerving.