Stappenplan handlichting

Hoe vraag ik handlichting aan?

Handlichting vraag je aan bij de kantonrechter. Je dient een verzoekschrift in. Als je dat goed hebt opgesteld met toestemming van je ouders ontvang je de handlichting.

Handlichting aanvragen

Als je nog niet meerderjarig bent (dus geen achttien) kun je geen stichting oprichten. Je kunt namelijk geen rechtshandelingen uitvoeren. Ben je zestien of zeventien jaar dan kan je hier alsnog toestemming voor krijgen. Die krijg je van de rechter en noem je handlichting.

Handlichting

Hoe vraag je de handlichting aan en waar moet je dan op letten? Je vraagt de handlichting aan bij de rechtbank die bevoegd is in jouw woonplaats. Handlichting is geregeld in Artikel 235 Burgerlijk Wetboek Boek 1

Het betreft een verzoekschrift aan de kantonrechter. Dat wil zeggen dat je niet verplicht bent een advocaat in de arm te nemen. Dat mag wel, je kunt ook iemand anders voor hulp meenemen. Diegene noem je dan een gemachtigde. De rechtspraak heeft een korte uitleg over het indienen van een verzoekschrift.

Het stappenplan

1. Stel het verzoekschrift concreet op

De handlichting wordt verleend met een bepaald doel. Je kunt dus niet in algemene zin toestemming krijgen om te handelen als een meerderjarige. In dit geval vraag je dus handlichting om een stichting op te richten.

2. Geef een motivatie

De motivatie kan in dit geval redelijk eenvoudig zijn. Je kunt in enkele woorden aangeven wat het doel van de stichting zal zijn. In de kern is de motivatie dat je de handlichting wilt omdat je minderjarig bent.

3. Toestemming ouders

Jouw ouders, of beter gezegd jouw wettelijke vertegenwoordigers moeten toestemming geven. De afhandeling van jouw verzoek gaat sneller als je die toestemming al opneemt bij de aanvraag.

4. Sluit kopieën bij

Natuurlijk moet jij als aanvrager je identificeren. Maar het helpt in de afhandeling als je bij het verzoek ook direct een kopie van het ID bewijs van je wettelijke vertegenwoordiger(s) (ouders) bijsluit.
    Ook moet je een kopie van een geboorteakte opsturen, daaruit blijkt immers je geboortedatum. Die kun je online aanvragen bij jouw gemeente.

5. Ondertekenen

Het verzoekschrift moet zijn ondertekend en van een datum voorzien.

6. Indienen en betalen

Je moet het verzoekschrift indienen bij de kantonrechter. Je moet nu ook griffierecht betalen.

7. Geen zitting

Er hoeft geen zitting van de kantonrechter te komen. Je kunt dat expliciet aangeven. Dat kun je doen als jouw ouders duidelijk toestemming hebben verleend en jouw motivatie duidelijk is geweest. Er is dan immers geen reden voor een mondelinge zitting.

8. Publicatie

Formeel moet de handlichting in twee landelijke dagbladen worden gepubliceerd. Vraag de rechter om ontheffing en publicatie op rechtspraak.nl. Kies anders de kleinste en goedkoopste rubriek in een krant.

Richt nu je stichting op

Vaste prijs Heel eenvoudig

Richt je stichting op voor € 425,-