Verschil tussen voorzitter en een directeur

Wat is het verschil tussen een voorzitter en een directeur?

De voorzitter van een stichting is bestuurder en staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Een directeur is op basis van een arbeidsovereenkomst werkzaam voor de stichting.

Verschil voorzitter en directeur

voorzitter en directeur

De voorzitter is statutair bestuurder van de stichting en staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. De directeur staat niet in de statuten en is ook niet verplicht ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. De directeur is op basis van een arbeidsovereenkomst werkzaam voor de stichting. Ook wel titulair bestuurder genoemd.

De statutaire bestuurder, de voorzitter, is op grond van de statuten benoemd. Hij/zij is de juridische en officiële bestuurder van de stichting. In de statuten staan de bevoegdheden van de bestuurder.

De directeur staat niet in de statuten, maar is werknemer van de stichting. De bevoegdheden van de directeur staan in de arbeidsovereenkomst. En dus niet in de statuten.

De meeste stichtingen in Nederland hebben geen directeur. Alle stichtingen hebben wel een voorzitter.

Er is ook een verschil tussen een directeur en bestuurders van een stichting in het algemeen.

Vertegenwoordiging

De voorzitter is op grond van de statuten bevoegd om de stichting te vertegenwoordigen. Hij krijgt deze bevoegdheid automatisch. De directeur is niet automatisch bevoegd om de stichting te vertegenwoordigen. Dat is de directeur alleen als hij een volmacht heeft gekregen van de statutair bestuurder.

In de praktijk werkt het als volgt. Een stichting die een directeur aanstelt geeft die directeur bepaalde bevoegdheden. Dat kun je op verschillende manieren doen. Meestal is er een basis in de arbeidsovereenkomst van de directeur. Die is dan aangevuld met een directieregeling. Dan heeft de directeur de bevoegdheid om uitgaven te doen tot € 5.000 bijvoorbeeld. Voor grote beslissingen of langdurige overeenkomsten is dan nog apart toestemming van het bestuur nodig.

Aansprakelijkheid

De voorzitter is bestuurder. En het bestuur is verantwoordelijk en aansprakelijk. De voorzitter is dus ook aansprakelijk voor het handelen van een directeur. De voorzitter kan de directeur wel in een civiele procedure aansprakelijk stellen voor wanbeleid.