Is het adres van de stichting openbaar?

Onze stichting wil dat het adres van de stichting geheim blijft. Kan dat? En de adressen van de bestuurders?

Het vestigingsadres is altijd openbaar. Dat staat in het Handelsregister ingeschreven. De adressen van de bestuurders zijn niet openbaar.

Is het adres van een stichting altijd openbaar?

adres openbaar

De notaris richt de stichting op. In de statuten komt het adres te staan, en de notaris moet het adres weten. Want de notaris moet jouw gegevens kunnen controleren. Dat is nodig in het kader van de strijd tegen witwassen en terrorisme. Dat is iets anders dan de vraag of later het adres van de stichting altijd openbaar moet zijn.

De stichting moet zijn ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Het vestigingsadres van de stichting is altijd openbaar. Maar de adressen van de bestuurders niet. De adressen van bestuurders zijn wel zichtbaar voor de overheid, notarissen, advocaten en deurwaarders.

Ook als je een geheim privé-adres hebt zullen de eerder genoemde groepen jouw adres wel kunnen vinden.

Praktijkoplossing

Er is een oplossing in de praktijk voor stichtingen die bijvoorbeeld slachtoffers van geweld opvangen. Je kunt het vestigingsadres van de stichting op een andere plek zetten, dan waar de werkelijke activiteiten plaatsvinden.

Het opvanghuis kun je dan op een geheim adres houden. De stichting vestig je bijvoorbeeld bij de notaris of een ander vertrouwenspersoon.

Het wijzigen van het adres van een stichting kun je zelf regelen. Daarvoor heb je geen notaris nodig.

Richt nu je stichting op

Vaste prijs Heel eenvoudig

Richt je stichting op voor € 396,-