VOG vereist bij oprichting?

Heb ik een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) nodig om een stichting op te richten?

Nee, het is niet verplicht om een VOG te hebben als je een stichting op wilt richten. Het is niet verplicht gesteld in de wet. Wil je de ANBI status? Dan kan de Belastingdienst in sommige gevallen om een VOG vragen.

VOG nodig bij oprichten stichting?

VOG

De wet stelt bepaalde eisen aan het geldig oprichten van een stichting, zoals een notariële oprichtingsakte. Voor oprichting heb je echter geen VOG nodig. Dus ook mensen met een strafblad kunnen oprichter en bestuurder worden van een stichting.

ANBI en VOG

Voor de ANBI status zijn bepaalde integriteitseisen voor de bestuurders. Als de Belastingdienst twijfelt aan de integriteit van de bestuurders kan zij vragen om een VOG. Dat wil zeggen dat de ANBI status met zich mee kan brengen dat bestuurders alsnog een VOG nodig hebben.

ANBI

Als de VOG niet wordt ingeleverd bij de Belastingdienst, dan krijgt de stichting geen ANBI-status, of kan de status worden ingetrokken. De Belastingdienst trekt de ANBI status ook in als een bestuurder, of een gezichtsbepalend persoon binnen de stichting, is veroordeeld voor een misdrijf en:

• het misdrijf is gepleegd in de hoedanigheid van de betrokkene;
  • de veroordeling minder dan 4 jaar geleden plaatsvond;
  • het misdrijf een ernstige inbreuk op de rechtsorde oplevert.

VOG RP

Soms kan een Verklaring Omtrent het Gedrag Rechtspersonen (VOG RP) voor de stichting zelfs worden verplicht voor het aangaan van contracten of voor lidmaatschap van een brancheorganisatie. Een VOG vraagt de bestuurder aan met het invullen en opsturen van een formulier naar de overheidsinstantie Justis.

De VOG is te vergelijken met de verklaring van geen bezwaar die tot 2011 was verplicht voor de oprichting van een BV of NV.

VOG voor bestuurders en vrijwilligers

De bestuurders kunnen in het huishoudelijk reglement opnemen dat het verplicht is dat bestuurders een VOG hebben. Deze regeling kunnen zij ook opnemen voor vrijwilligers. Als je met minderjarige kinderen werkt kun je gratis een VOG aanvragen.

Richt nu je stichting op

Vaste prijs Heel eenvoudig

Richt je stichting op voor € 425,-