Promotie

De promotie van uw vereniging of stichting is een breed begrip. U kunt als bestuur activiteiten organiseren, de publiciteit zoeken, maar ook internet, sociale media en de website inzetten ter promotie. Met sponsoring kunnen verenigingen en stichtingen geld of andere ruilmiddelen verdienen door het promoten van anderen.

Succesvol nieuwe sponsors werven

Krachtige boodschap Waarom zouden potentiële sponsors zich bij jou aansluiten? Ze moeten het idee hebben dat ze er echt iets aan hebben, zeker als ze met flink wat geld over de brug komen. ‘What’s in it for me?’ is de vraag die men beantwoord wil zien. Het antwoord op deze vraag is jouw boodschap. Zoek […]

Communiceer ook in slechte tijden

Niet alleen successen melden Een grote valkuil is het breed uitmeten van de successen en de tegenslagen te verzwijgen. Ga dus net zo met negatief nieuws om als met positief nieuws. Donateurs, pers en belanghebbenden zullen je er uiteindelijk voor belonen. Toon vastberadenheid en compassie Ben je genoodzaakt vervelende maatregelen te nemen? Dan mag je […]

Potentiële sponsors benaderen

Het belang van de sponsor Verlies het voornaamste belang van de sponsor nooit uit het oog. Een sponsor wil uiteindelijk beter worden (meer geld verdienen) als gevolg van sponsoring, het liefst zo snel mogelijk en aantoonbaar. Wat ga je vragen? Breng in kaart wat jouw organisatie aan sponsoring nodig heeft. Als je met sponsorgeld producten […]

BTW betalen over sponsorinkomsten?

Vaak BTW verplicht Als jouw stichting btw-plichtig is, geldt dit ook voor de sponsorinkomsten. Voor een stichting die niet als btw-plichtig is heeft ook een grote kans dat er zij toch btw moet afdragen. Ook geldt er een btw-verplichting voor sponsoring in natura. Btw-plichtig In de situatie dat de stichting door de Belastingdienst is aangemerkt […]

Website, domein en e-mail opzetten

Digitaal mee gaan doen Als de stichting is opgericht zijn er een paar zaken die je moet gaan regelen. Natuurlijk een bankrekening afsluiten. De eerst volgende stap om duidelijk te maken dat je bestaat is toch wel digitaal. Je moet kijken welke domeinnaam je wilt vastleggen. Heb je dat gedaan, dan kan je namelijk ook […]

Wat staat er in een jaarverslag?

Wat is een jaarverslag? In een jaarverslag legt u verantwoording af over het beleid dat u in het betreffende jaar heeft gevoerd. Het bevat een profiel van uw organisatie, een visie van het bestuur en cijfers die betrekking hebben op uw organisatie. Het financiële deel van een jaarverslag wordt ‘jaarrekening’ genoemd. Een jaarverslag van een […]

Haal winst uit uw verkoopactie

Voor de actie Tijdens de actie Na de actie Vooraf Doel: Zorg voor een concreet actiedoel en maak dit bekend bij de leden en eventueel de gemeente. Mensen zijn vaak eerder geneigd iets te kopen als het doel heel concreet is, bijvoorbeeld: ‘de opbrengst is bestemd voor nieuwe muziekinstrumenten’ werkt beter dan: ‘de opbrengst is […]

Is uw website voor iedereen toegankelijk?

Tips voor betere website Nederland telt een paar miljoen mensen die een website niet op een ‘normale’ manier kunnen gebruiken. Denk aan blinden en doven, maar ook aan mensen die door een handicap geen muis kunnen gebruiken. Wat kun je doen om ook deze omvangrijke groep goed te bedienen met jouw website? De meeste van […]

Een professioneel congres organiseren

1. Binnen het budget blijvenHerkenbaar: succesvol congres, enthousiaste deelnemers, alleen buikpijn als de facturen binnenkomen? Het komt vaak voor: een congres dat over het budget gaat. Onder tijdsdruk worden beslissingen genomen die vaak niet de goedkoopste zijn. Toch is het te voorkomen. Enkele handvaten:Maak een verdeling in vaste en variabele kosten en bereken uw break even punt, waarop […]