Een bankrekening openen

e-Boekhouden.nl

Bankrekening openen

De exacte eisen die de bank aan de aan te leveren documenten stelt, kunnen van bank tot bank verschillen. Doorgaans volstaat de volgende papierwinkel:

• De naam van de stichting.
  • Het vestigingsadres.
  • Een uittreksel Kamer van Koophandel (indien ingeschreven). Dit kan een gewaarmerkt papieren exemplaar zijn, of een gewaarmerkte elektronisch exemplaar. Kies je voor dit laatste, goedkopere alternatief, maak dan geen afdruk: die is niet geldig.
  • Vermelding van de penningmeester en andere personen die over de rekening mogen beschikken op het uittreksel van de Kamer van Koophandel.
  • Een (scan van) de notariële akte van oprichting. Neem bij een bezoek aan de bank wel het origineel mee, zodat een van de medewerkers het stempel “Origineel gezien” kan zetten.
  • Van elk bestuurslid:
  • – De functiebenaming;
  • – Voor- en achternaam;
  • – Woonadres;
  • – Een kopie paspoort of identiteitsbewijs. Neem ook het origineel mee.

Bevoegdheden

Voordat je een afspraak met de bank maakt, doe je er goed aan vast te stellen welke bestuursleden ‘bevoegd’ zijn (de procuratiehouders). Wie mag betalingen verrichten en geld van de rekening overmaken? Mag die persoon dat zelfstandig doen? En tot welk bedrag? Welke handtekeningen zijn nodig om hogere bedragen over te maken?

Aandachtspunten

Let bij het openen van een bankrekening goed op alle hoofdlijnen en alle details.

• Welke kosten worden berekend voor het betalingsverkeer, transactiekosten et cetera.
  • Kan online bankieren worden gecombineerd met het online bankieren van bestaande betaalrekeningen van bestuursleden (zodat kan worden bespaard op bijvoorbeeld paskosten)?
  • Ben je aangewezen op ‘gewone’ adviseurs, of heb je (via een bestuurslid met een eigen bedrijf) toegang tot een vaste contactpersoon?
  • Wil je donaties innen via incasso’s, acceptgiro’s, iDEAL of via een andere methode? Welke contracten moeten worden afgesloten, en welke kosten zijn hieraan verbonden?
  • Als er sprake is van lage(re) kosten dan bij andere banken, is dit dan te danken aan een actie, of is het voordeel permanent?
  • Ondersteunt de bank goede doelen, en wat zijn de kansen dat jouw goede doel voor ondersteuning in aanmerking komt?
    e-Boekhouden.nl