Stappenplan statuten stichting wijzigen

Stappenplan statuten stichting wijzigen

Stappenplan statuten stichting wijzigen

Jullie willen de statuten van de stichting wijzigen. Wij willen je graag helpen bij de stappen die je moet zetten om de stichting te wijzigen.

Het bestuur vorm jij vermoedelijk niet alleen. Dus wil je de zaken bespreken met anderen. Hieronder hebben we de belangrijkste besluiten die jullie moeten nemen om de statuten te wijzigen op een rijtje gezet. Neem deze stappen met elkaar door.

Statuten stichting wijzigen

  1. De bestaande statuten

    Statuten zijn de interne regels van de stichting. Deze kan je alleen wijzigen op de manier zoals dat in de statuten staat beschreven. De formele procedure tot wijziging staat dus in jullie eigen statuten. Die staat niet in de wet. Lees daarom eerst de statuten door.

  2. Wat ga je wijzigen

    Er zijn verschillende soorten wijzigingen mogelijk. Je kan de naam van de stichting willen wijzigen, de doelstelling, de omvang van het bestuur of het adres wijzigen. Of er is een wetswijziging geweest.
    Lees ook: Wanneer moet de stichting de statuten wijzigen?

    Niet al deze wijzigingen hoeven via een statutenwijziging plaats te vinden. Je kan bijvoorbeeld gebruik maken van een handelsnaam in plaats van de statutaire naam. En je kan het vestigingsadres kosteloos bij de Kamer van Koophandel wijzigen. Alleen als de statutaire zetel gewijzigd moet worden moet je langs de notaris.

  3. Organisatie en bestuur

    Als je toch de stichting wijzigt, neem dan direct deze onderwerpen mee.
    Vergaderen. De nieuwe statuten maken het mogelijk dat je ook op andere manieren kan vergaderen. Bijvoorbeeld dat de oproep voor een vergadering niet meer via de post hoeft maar gewoon via de mail kan worden verzonden. Ook is het mogelijk om elektronisch te stemmen. Let op, dat is dus niet verplicht, de statuten zijn erop voorbereid dat dit mogelijk is.
    Het bestuur. Kijk ook naar de omvang van het bestuur en de zittingsduur van bestuurders. Ontvangen de bestuurders een beloning voor hun werkzaamheden of juist niet? Wil je die hetzelfde houden, of moet dat gewijzigd worden? Deze vergoeding is voor de tijd en moeite die de bestuurders investeren.

  4. Bijzondere fiscale wensen

    ANBI of SBBI. Het kan zijn dat je inkomsten hebt of wilt halen uit donaties. Er zijn twee verschillende fiscale statussen die hierbij van pas kunnen komen. De ANBI status is de meest interessante. De donateurs kunnen dan de giften aftrekken van de belasting. Om de ANBI status te ontvangen moet je als stichting wel aan wat eisen voldoen.
    Heb je al een ANBI status? Let dan op bij het wijzigen van de statuten. Voldoen ze na de wijziging nog aan de voorwaarden die gesteld worden voor een ANBI?
    Een SBBI is eigenlijk een zeer lichte vorm van ANBI. De giften aan een SBBI zijn voor de donateur niet aftrekbaar. De SBBI is zelf geen schenkbelasting verschuldigd.

  5. Besluit nemen

    Het stichtingsbestuur doet een voorstel om de statuten te wijzigen. Dat voorstel wordt binnen het bestuur besproken. De bestuursleden moeten dan akkoord gaan met de wijzigingen.
    Op dit punt verschillen de bestaande statuten per stichting. Heel vaak moet er een bijzondere meerderheid, een zogeheten gekwalificeerde meerderheid, voor de wijziging stemmen. Ook zijn er meestal procedures voor het geval op de eerste vergadering niet aan deze eisen kan worden voldaan.

  6. Vastleggen en uitvoeren van het besluit

    Het besluit van het bestuur moet vastgelegd in notulen. Hierna wijst het bestuur één van hen aan om de zaak bij de notaris te regelen. Op die manier spaar je op de kosten, er is dan namelijk slechts 1x ID controle noodzakelijk. Als je naar de notaris gaat, neem je de huidige statuten mee, de nieuwe statuten en de notulen.

    0
    Je winkelwagen